2017 áprilisa óta nincs takarítás a Hős utca 15. alatti társasházban. Mostanra szó szerint térdig gázolunk a szemétben. Rohadó ételmaradványok, bűzlő pelenkák, törött bútorok növekvő halmaival szembesülünk nap, mint nap. Az időjárás enyhülésével a patkányok és csótányok minden eddiginél nagyobb inváziója várható. A Kőbányai Vagyonkezelő is elismerte, hogy a hulladék „potenciális veszélyforrás”.
Elegünk lett és önkéntes takarítóakció szervezésébe kezdtünk. Azonnal leállítottak bennünket.
Ki a felelős ezért?
„A társasház működésképtelensége miatt a takarítás és az épület környezetének rendben tartása is folyamatos önkormányzati feladat.” – áll abban a támogatói okiratban, melyet a Belügyminisztérium a kőbányai önkormányzatnak csaknem egy évvel ezelőtt kiadott.
Folyamatos takarítás viszont azóta sincs.
Kétségtelen, hogy a lakók egy csoportja a környezetére kevésbé igényes (hogy ennek mi lehet az oka, arról is van véleményünk) és a közös terekben halmozza fel a szemetet. Az is tény azonban, hogy jelentős számban élnek itt olyanok is, akik tisztaságra vágynak, otthonaikat és környezetüket rendben tartják. Mitöbb, közel 50 olyan háztartásról tudunk, amelyben a mai napig rendesen fizetik az – elvileg takarítást is magában foglaló – havi 11.000 vagy 31.000 (!) forintos közösköltséget!
A Hős utcai lakókkal kapcsolatos bármilyen általánosítás ezért vérlázítóan etikátlan. Az önkormányzat felelőssége pedig a súlyos helyzet megoldásában akkor is vitathatatlan tény, ha úgy gondolja, megtalálta a bűnbakot.
Az önkormányzatnak nem csak morális kötelessége, de előírt feladata is megvédeni az itt élőket, köztük gyerekeket és azokat a lakókat, akikkel szemben nem lehet panasz, attól a közegészségügyi kockázattól, amit a felhalmozódó szemét hordoz.
Pénz lenne rá
A Belügyminisztérium által a kőbányai önkormányzatnak megítélt jelentős, vissza nem térítendő támogatásnak részét képezi „a társasház közös udvarának és közvetlen környezetének folyamatos rendbentartása, a hulladékelszállítással kapcsolatos költségek” fedezése.
Ahogy a társasházi tartozások megfizetése is, ami a takarítás visszaállításának feltétele lehet.
Nem értjük, mi az akadálya annak, hogy újra szemétmentes legyen a lakóhelyünk, ha a rendszeres takarításhoz szükséges pénz rendelkezésre áll!
A folyamatos takarítás egész éves költsége korábban 2.400.000 forint volt. Az önkormányzat, saját bevallása szerint 2017 nyarán ennek az összegnek közel a tízszeresét, 23.000.000 forintot költött el egyetlen nagytakarításra, amire éppen a takarítás beszüntetése miatt kényszerült. Ebben sem látjuk a logikát.
Elegünk lett!
Lakók egy csoportja egy közösségi beszélgetésen úgy döntött, takarítóakciót szervez. Félnek, hogy az elképesztő mennyiségű rohadó szerves hulladéktól megbetegszenek ők vagy a szeretteik, elegük lett abból, hogy mocsokban kell élniük, hogy a környezetük miatt őket is hátrányos megkülönböztetés éri.
Meg akarták mutatni, hogy a vannak a Hős utcának olyan lakó, akik rendre és tisztaságra vágynak, fel akarták hívni a figyelmet arra, hogy alapvető emberi jogok, gyermekjogok sérülnek azzal, hogy embereknek ilyen körülmények között kell élniük.
Ehhez a Kontúr Egyesület, mint a telepen működő egyetlen civilszervezet segítségét kérték.
A Kontúr levélben kérte a Kőbányai Vagyonkezelő Zrt. támogatását és a takarításhoz szükséges eszközök, konténerek biztosítását.
A Vagyonkezelő válaszát teljes terjedelmében közöljük:
Tisztelt Cím!
Hivatkozással a részemre 2019. február I2. nap1án 9:52-kor, elektronikus úton küldött megkeresésükre, az alábbiakról tájékoztatom.
Társaságunk már több - ezidáig mindösszesen 3 alkalommal elvégezte, illetve elvégeztette a Hős u. 15/A-B szám alatti ingatlanok (a továbbiakban együtt: Ingatlan) közös használatú részeinek, illetve közvetlen környezetének teljes lomtalanítását és takarítását. Mindezek során eddig - összesen - 58 m3 veszélyes, továbbá 871 m3 kommunális- és zöld hulladékot, illetve építési törmeléket szállítottunk el, valamint kicseréltünk 516 m3 szennyezett talajt és fertőtlenítettünk 2260 m2 területet. Kétségtelen tény, hogy ez sajnálatos módon és elsősorban egyes lakók magatartásának köszönhetően nem volt elegendő, ezért már intézkedtünk a lomtalanítás és takarítás ismételt, szakemberek közreműködésével biztonságos és szakszerű módon történő elvégzése iránt, kiegészítve a feladatot a rágcsálók irtásával is. Az említett munkálatok Társaságunk általi elvégzése a takarításra irányuló kezdeményezésüket eleve okafogyottá teszi, ezért - figyelemmel egyúttal a bevonni kívánt lakókat a feladat elvégzésével összefüggő, potenciálisan veszélyeztető egészségügyi kockázatokra is - nem javasolom a szemétszedési akciójuk megtartását.
Az előzőekre tekintettel tisztelettel javasolom és kérem is, hogy az ingatlan közös használatú részeinek, illetve közvetlen környezetének tisztaságával kapcsolatban közhasznú tevékenységüket a jövőben szíveskedjenek inkább a megelőzésre, azaz a lakók tisztaságtudatos és rendszerető szemléletének kialakítására irányítani. Biztos vagyok abban, hogy tevékenységeink ilyen módon történő összehangolása esetében kiküszöbölhetővé válik mind a szakszerűtlen hulladékgyűjtésből eredő minden potenciális baleset vagy fertőzés, mind pedig a kommunális és egyéb (esetenként kifejezetten veszélyes) hulladék újraképződése az Ingatlan területén.
Megértésében és együttműködésükben bízva kérem a fentiek szíves tudomásulvételét!
Budapest, 2019. február 13.
Tisztelettel:
Szabó László
vezérigazgató
A Kőbányai Vagyonkezelő Zrt. tehát elismeri, hogy a házainkban felgyűlt hulladék veszélyes. Óva intenek attól, hogy szakszerűtlen hulladékgyűjtésbe kezdjünk, mert fennáll a baleset- és fertőzés veszélye.
Ezek után teljes joggal követeljük, hogy az – önkormányzati tulajdonban lévő – vagyonkezelő mielőbb szedesse össze a szemetet, ha már nekünk nem engedi. Követeljük továbbá, hogy az önkormányzat rendelkezésére álló pénzösszegből állítsák vissza a rendszeres takarítást, megelőzendő a szeméthelyzet jövőbeli hasonló elfajulását.
Ezúton kérjük továbbá, hogy ne javasolják a Kontúr Egyesület számára újabb feladatok vállalását, mert attól tartunk, hogy jelenlegi – sok esetben az önkormányzat helyett, önkéntesen folytatott – tevékenységeik mellett erre nincs kapacitásuk. Nagy veszteség lenne, ha a szemetelő lakók szemléletformálására irányuló jelentős pluszfeladatok vállalásával számunkra és a gyerekek számára rendszeresen nyújtott segítségüket lennének kénytelenek háttérbe szorítani.
Arról nem is beszélve, hogy az egyesület tevékenységeinek folytatása eleve nehézségbe ütközik úgy, hogy helyben működő közösségi terük bérleti szerződését a vagyonkezelő április 30-i hatállyal meg felmondta. Ezzel Szabó László, vezérigazgató úr pontosan tisztában van, hiszen a bérleti szerződés felmondását ő írta alá.